دسته بندی محصولات در اودوو

ساز و کار دسته بندی صحیح کالاها در اودوو و تنظیمات حسابداری

دسته‌بندی محصولات و خدمات در اودوو odoo ERP


تعریف صحیح و کارآمد دسته‌بندی محصولات (کالای انبارشی، خدمات، اقلام مصرفی و...) در اودوو Odoo ERP به چند دلیل اهمیت ویژه‌ای دارد. دلایلی مانند تأثیر این دسته‌بندی‌ در

  • فرایندهای مرتبط با فروش مانند تنظیمات لیست قیمت، تنظیمات پروموشن‌ها و کوپن‌ها
  • فرایندهای مرتبط با انبار مانند مسیرهای لجستیکی انبارها، استراتژی انبارش /خروج کالا و چیدمان کالا در انبارها
  • فرایندهای مرتبط با حسابداری مانند ریالی کردن انبار و حساب‌های مرتبط با انبارش کالا در ساختار حسابداری

از بین آیتم‌های فوق، تنظیمات مرتبط حسابداری اهمیت بیشتری دارد چرا که از لحظه درج تنظیمات و انجام تراکنش‌های انباری در سیستم، اسناد مالی مقتضی صادر می‌شوند. در بررسی دسته‌بندی محصولات دو موضوع روش ارزیابی انبار و حساب‌های مرتبط به تفکیک توضیح داده می‌شود.

ارزیابی انبار در اودوو Odoo ERP

در خصوص روش هزینه‌یابی انبار اودوو سه سناریو متداول در جهان را پوشش می‌دهد که عبارت‌اند از FIFO، AVCO یا همان روش میانگین موزون و در نهایت روش هزینه‌یابی با قیمت استاندارد. بدیهی است هر شرکت یا سازمان بنا بر شرایط و موقعیت خود، مقوله ریالی سازی انبار و هزینه‌یابی را به یکی از این سه روش پیش می‌برد.

در خصوص مکانیزم ارزش‌گذاری انبار، اودوو هر دو حالت دستی و خودکار را پوشش می‌دهد.

  • روش دستی روشی سنتی است که عملاً بعد از رسید کالا در انبار و دریافت صورت‌حساب‌های مربوطه، کارشناسان مالی اقدام به ارزش‌گذاری موجودی انبار می‌کنند.
  • روش خودکار، روشی است که در واقع کارشناسان مالی را از ریالی کردن انبار معاف می‌کند چرا که سیستم با هر بار ورود کالا به انبار، به‌صورت اتوماتیک اقدام به ارزش‌گذاری موجودی انبار و صدور اسناد مالی مقتضی می‌کند. در این روش مبنای ارزش‌گذاری انبار، توافق قیمت یا سفارش خرید مرتبط با رسید کالا در انبار است.

 

تنظیمات حساب‌ها در اودوو Odoo ERP

در شرایطی که سازمان از مکانیزم اتوماتیک ارزش‌گذاری انبار در اودوو استفاده کند می‌بایست به‌ازای هر گروه کالا (دسته‌بندی) حساب‌های متناظر که در تراکنش‌های مالی موردنیاز است را به‌عنوان الگوی صدور اسناد در سیستم تعریف نماید.

  • حساب ارزش‌گذاری موجودی: یک حساب از ساختار حسابداری شرکت یا سازمان است که به هنگام ورود کالا به انبار بدهکار و به هنگام خروج کالا از انبار بستانکار می‌شود. بدیهی است باتوجه‌به ماهیت دسته کالایی که در حال تنظیم است و نیز باتوجه‌به ریزدانگی لیست حساب‌ها در ساختار حسابداری، معمولاً حساب‌هایی مانند موجودی محصول، موجودی مواد اولیه یا سایر حساب‌های مرتبط با موجودی برای این بخش از الگو تنظیم می‌شود.
  • روزنامه: بدیهی است روزنامه‌های مختلفی در ماژول حسابداری سازمان با اهداف مختلف تنظیم شده باشد مثلاً روزنامه فروش، روزنامه خرید، روزنامه‌های بانک و صندوق و... . از این میان می‌بایست یک دفتر روزنامه برای درج اسناد مرتبط با ارزش‌گذاری انبار انتخاب نمود.
  • حساب موجودی وارده: این حساب یک حساب واسط و کنترلی است و به هنگام ورود کالا به انبار بستانکار می‌شود و به‌محض درج صورت‌حساب تأمین‌کننده در سیستم، این حساب بدهکار می‌شود.
  • حساب موجودی صادره: این حساب یک حساب واسط و کنترلی است و به هنگام خروج کالا از انبار بدهکار می‌شود و به‌محض صدور فاکتور فروش در سیستم، این حساب بستانکار می‌شود.

باتوجه‌به اینکه دو حساب موجودی وارده و موجودی صادره ذاتاً کنترلی و موقت هستند انتظار می‌رود غالباً بالانس صفر داشته باشند  و در شرایطی که مانده قابل‌توجهی را نشان دهند عملاً نشانگر حجم بالای رسید کالا بدون دریافت صورت‌حساب از تأمین‌کنندگان و یا حجم بالای حواله بدون صدور فاکتور برای مشتریان است.


بابک نظری دوست 1402/04/10
ورود to leave a comment
برترین ERP های بازار
مقایسه ERP های سرآمد